Carporty to coraz modniejszy temat w naszych realiach. O ich niepodważalnych zaletach mówi się dużo i często. Warto jednak pamiętać, że korzyści, które niesie z sobą to rozwiązanie, mają swoją cenę. Wiata fotowoltaiczna to konkretny wydatek – realny koszt, który trzeba będzie ponieść w ramach inwestycji. O jakich pieniądzach mówimy?
Carport – czyli właściwie co?
Zacznijmy od krótkiego teoretycznego wprowadzenia. Wiata fotowoltaiczna jest konstrukcją mającą za zadanie chronić zaparkowany pod nią pojazd (pojazdy). Od zwykłej wiaty garażowej różni się tym, że na dachu carportu są zainstalowane panele fotowoltaiczne generujące prąd. Prawdziwym stwierdzeniem jest więc określenie, że carport fotowoltaiczny chroni dobytek i jednocześnie generuje energię, a tym samym oszczędności na rachunkach z elektrowni. To kluczowa kwestia w kontekście rozmowy o cenie wiaty fotowoltaicznej, ponieważ inwestor decydujący się na budowę carportu powinien mieć przed oczami dwie strony równania: koszty (o których więcej za chwilę) i potencjalne przychody.
Co do zasady, wiata PV nie jest garażem – nie posiada drzwi, okien i ścian. Jej jedyną zabudowaną powierzchnią jest dach podtrzymywany przez podpory. Taka forma konstrukcji sprawia, że budowa wiaty solarnej wiąże się z mniejszymi wymogami formalnymi niż stawianie garażu, a także generuje mniejsze koszty. Dach wiaty może mieć różne formy. Niektóre firmy proponują dach wykonany np. z blachy trapezowej, na którym następnie umieszczane są panele fotowoltaiczne na aluminiowych wspornikach. W praktyce jest to bardzo podobna technologia do klasycznej fotowoltaiki nadachowej instalowanej na budynkach. W drugim wariancie panele fotowoltaiczne tworzą szczelną powłokę, która chroni samochód i generuje prąd. To rozwiązanie z kolei ma więcej wspólnego z technologią zintegrowanych dachów fotowoltaicznych, które powoli zyskują sobie zwolenników w naszej części Europy. Na korzyść pierwszego rozwiązania przemawia możliwość ustawienia paneli typu wschód-zachód, natomiast druga opcja przekonuje inwestorów swoją estetyką.
Carport fotowoltaiczny cena – przykłady
W zależności od wybranego modelu carporty znaczącą różnią się cenowo. Czynniki wpływające na cenę wiaty solarnej omawiamy poniżej. Aby dać naszym czytelnikom pewien ogląd, możemy oszacować, że cena carportu mieszczącego 1 pojazd to ok. 37 tys. zł, cena dwustanowiskowego carportu to ok. 41 tys. zł, a wiata solarna na trzy stanowiska będzie kosztowała ok. 45 tys. zł. Są to kwoty brutto i należy je traktować orientacyjnie. Precyzyjne kalkulacje można uzyskać dopiero po wycenie konkretnego modelu carportu przez wybranego producenta. Jeśli spojrzymy na tę kalkulację od innej strony, czyli kosztu pozyskania 1 kW energii elektrycznej, to carport wypada drożej niż instalacja PV montowana na dachu lub na gruncie. Pamiętajmy jednak, że oprócz generowania prądu ma on inne ważne zadanie – ochronę zaparkowanych pod nim pojazdów.
Carport wiata fotowoltaiczna: cena vs. zyski
Powyższe kwoty mogą zniechęcić niektórych inwestorów rozważających budowę carportu. Fakt, na papierze nie wygląda to na tanie przedsięwzięcie. Należy jednak pamiętać, że carport będzie na siebie zarabiał, pozyskując energię, przez co będzie co miesiąc obniżał rachunki za prąd i ogrzewanie, jeśli korzystamy z pompy ciepła. Co więcej, kierowcy elektryków będą mogli „tankować” swoje auta za darmo. Uzysk energii, a tym samym czas zwrotu z inwestycji będzie zależał od powierzchni wiaty i mocy instalacji. Pamiętajmy też o tym, że na budowę wiaty solarnej można dostać dotację np. z programu Mój Prąd 5.0.
Wiata solarna cena ma wiele zmiennych
Nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć na zadane w tytule pytanie, ile kosztują carporty fotowoltaiczne, bowiem ich ceny mogą znacznie się od siebie różnić. Spróbujmy wziąć pod lupę kilka zmiennych, które wyjaśnią potencjalne różnice w wydatkach.
Wielkość carportu
Co oczywiste, pierwszym determinantem ceny carportu jest jego rozmiar. Większa konstrukcja wymaga po prostu większej ilości materiałów oraz dodatkowych paneli fotowoltaicznych. Tym samym carport na jeden samochód osobowy będzie kosztował sporo mniej niż wiata mająca za zadanie pomieścić dwie furgonetki, nie mówiąc już o carporcie zajmującym pół parkingu przed siedzibą firmy. Większa powierzchnia dachu i wysokość podpór to nie tylko wyższy koszt, ale także większy uzysk prądu, a więc większe oszczędności na rachunkach.
Montaż carpotu
Podczas kalkulacji trzeba również wziąć pod uwagę opłaty za instalację wiaty, które różnią się w zależności od dostawcy carportu.
Rodzaj paneli
Prosumenci mogą wybierać wśród różnych typów paneli fotowoltaicznych. Najczęściej wybierane opcje to tzw. panele pierwszej generacji, czyli moduły monokrystaliczne lub moduły polikrystaliczne. Monokryształy są wytwarzane z czystego krzemu o jednolitym składzie (stąd ich nazwa). Główne zalety tych paneli to nie tylko elegancki, czarny kolor, ale przede wszystkim ich wysoka sprawność, która wynosi od 15% do 24%. Dzięki temu panele monokrystaliczne mogą dostarczać większą ilość energii niż mniej wydajne moduły, co czyni je idealnym wyborem na dachy lub stelaże o ograniczonej powierzchni. Dodatkowo panele monokrystaliczne odznaczają się długą żywotnością, są odporne na uszkodzenia mechaniczne spowodowane warunkami atmosferycznymi i charakteryzują się niższym spadkiem mocy nawet po trzech dekadach użytkowania. Należy jednak pamiętać, że wyższa jakość modułów idzie w parze z wyższą ceną. Alternatywą są panele polikrystaliczne skupiające wiele kryształów krzemu. Są one łatwo rozpoznawalne dzięki niebieskawemu odcieniowi, co czasem może prowadzić do mylenia ich z kolektorami słonecznymi. Panele polikrystaliczne są mniej wydajne niż monokrystaliczne, co oznacza, że potrzebują większej powierzchni, aby wygenerować tę samą ilość energii. Ich sprawność mieści się w zakresie od 14% do 18%. Panele polikrystaliczne mają przewidywaną żywotność około 25 lat i w tym czasie oferują zadowalającą wydajność instalacji. Są to rozwiązania tańsze, co czyni je bardziej dostępnymi dla klientów o ograniczonym budżecie. W kwestii paneli warto dodać, że gdy dach wiaty jest zrobiony bezpośrednio z paneli, to lepszym rozwiązaniem jest wybór droższych, bo bardziej wytrzymałych, modułów PV typu „szkło-szkło”.
Podpory
Moduły PV są oczywiście arcyważną kwestią w przypadku wiaty fotowoltaicznej, niemniej na zadowolenie użytkowników (i budżet inwestycji) mają wpływ także podpory. Podpory mogą mieć różne kształty i gabaryty, a także być wykończone w różnych technologiach. Zdecydowanie warto zwrócić uwagę na materiał, z którego wykonano stelaż. W grę najczęściej wchodzą aluminium lub stal. Niektórzy klienci decydują się na podpory drewniane, które są lżejsze, ale za to mniej trwałe niż konstrukcje metalowe. Niektórzy producenci oferują wypełnienie ścian bocznych żaluzjami. Firma może pochwalić się wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu konstrukcji fotowoltaicznych do instalacji naziemnych i carportów. Nasze stelaże dla carportów wykonujemy ze stali konstrukcyjnej S350 o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczonej dodatkowo ocynkiem ogniowym. Takie zabezpieczenie przekłada się na długowieczność wiaty. Nasze carporty mają modułową konstrukcję, dzięki czemu w razie potrzeby można je rozbudowywać o kolejne stanowiska.
Podłoże
Jakościowe podpory są ważnym, ale nie jedynym determinantem trwałości wiaty PV. Na cenę carportu wpływa także przygotowanie podłoża i fundamentu pod wiatę. Poszczególne fundamenty mogą się od siebie różnić z zależność od stelażu podtrzymującego dach.
Akcesoria do carportu
Wiata fotowoltaiczna może być wyposażona w różne dodatki, które znaczącą podnoszą komfort użytkowania i jej funkcjonalność, ale jednocześnie mogą solidnie wywindować cenę carportu. Wśród dodatków, z których może skorzystać prosument, są np.: różne rodzaje falowników, dodatkowe uszczelnienie dachu, orynnowanie, ogrzewanie, oświetlenie wiaty, opcja samooczyszczenia i samoodśnieżania paneli, stacja ładowania pojazdów elektrycznych, gniazda sieciowe lub powłoka antykondensacyjna chroniąca przed skraplaniem pary wodnej i powstawaniem szronu na szybie pojazdu.
Estetyka
Rosnące zainteresowanie carportami sprawia, że ich producenci oferują spersonalizowane rozwiązania. Wielu z nich ma w ofercie malowanie wiaty na dowolny kolor z palety RAL, a niektórzy proponują również wykończenie ścian bocznych i elementy dekoracyjne. Firmy stawiają na nowoczesność, dlatego klientom proponują niebanalny carport CPED dostępny w opcji na jeden lub dwa pojazdy. CPED łączy w sobie trwałość, elegancję i oryginalny design, przez co od pierwszego wejrzenia wyróżnia się na tle konkurencji.